28 mars 2012

Hamburgare på Oljebaren


För några år sedan bodde jag vid Hornstull. En av de (få) saker jag saknar från den tiden är att det fanns så många bra mellanprisrestauranger i närheten, till exempel Därmedpasta och Indian Garden. Ni vet, för de där tillfällena man inte orkar laga mat men inte har lust/råd att betala 200-300:- för en varmrätt.

I nordvästra Vasastan finns det inte många sådana (däremot finns det en massa lunchrestauranger). Ett undantag är Oljebaren, som jag trots att jag går förbi den nästan varje dag aldrig har besökt. Men igår var det dags!


När det finns hamburgare på menyn väljer jag ofta det, det är ett säkert kort. Och med den här beskrivningen fanns ingen tvekan: ”grovmalet gotländskt nötkött, vår egen grillade bacon, gruyère-ost, dijonnaise, tomat och saltgurka. Serveras med pommes frites och dipp (Ejmunds gård, Domta gård)”.

Räkor på surdegsbröd – som också fanns på bar-menyn - kan liksom slänga sig i väggen.


Så här såg tallriken ut när den kom in efter en ganska lång stund. Som ni ser är potatisen definitivt hemfriterad med skalen kvar. Så gott, dem vill jag äta igen.


Burgaren var också god, och sammantaget tycker jag att detta var prisvärt för 179:- . Jag kommer definitivt att besöka Oljebaren igen, men nästa gång jag kanske satsar på bara pommes frittes med dipp för 59:-.


Tipsa gärna om andra bra budget-/mellanprisrestauranger i kommentarsfältet!

1 kommentar:

  1. Lunchrestaurang Väst på Våll'n.
    Burkravioli 10:-
    Öppet dagligen 12-13
    Obs Lunchstängt 12-13

    SvaraRadera