21 april 2012

Ännu godare bollar med kakao nibs



Igår gjorde jag rawfoodbollar igen, men ändrade lite i det här receptet. Jag har nämligen köpt kakao nibs, som jag ville använda. Kakao nibs är "råa", det vill säga jästa men ej rostade, bitar av kakaobönan. De sägs innehålla mycket järn, magnesium och antioxidanter.

Min nya variant av rawfoodbollar innehåller:

1 dl osvavlade aprikoser
1 dl urkärnade dadlar
1 dl osaltade cashewnötter
1 dl riven kokos + mer till dekoration
1/2 dl kakao nibs
2 msk kokosolja
en gnutta vaniljpulver (ej vaniljsocker!)
ev. lite vatten

Allt mixas ihop så att det blir en smet, jag blev tvungen att tillsätta lite vatten för att det skulle bli tillräcklingt smetigt. Åtminstone min trötta matberedare klarar inte att finfördela nibsen, men det gör inget. Sedan formar man bollar och rullar i kokos.

Otroligt gott blir det. Kakao nibsen tillför karaktär och är man riktig chokladoman kan man tillsätta ännu mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar