17 maj 2012

Gott LCHF-bröd



Jag äter enligt den omdebatterade (men nu alltmer accepterade) LCHF-dieten sedan ett par veckor. Jag tänker absolut inte gå in i någon debatt här, utan konstaterar bara att jag bakat ett jättegott "bröd" utan mjöl och med knappt några kolhydrater i, som jag inte har några problem att ersätta andra goda bröd med.

Jag utgick från det här receptet, men eftersom jag inte är jätteförtjust i sesamfrön drog jag ner på dem till fördel för solrosfröna. Jag hade nämligen en plan... För några år sedan (när jag gjorde egen müsli tror jag) upptäckte jag att solrosfrön får en tydlig "brödsmak" när man rostar dem. Det utnyttjade jag här. Och jag använde bara hälften så mycket ost som i originalreceptet (eftersom jag inte hade mer hemma) men det räckte bra tycker jag.

Ett litet bröd gör man så här:

1 dl solroskärnor
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl kruskakli
3 msk linfrökross
1 dl riven lagrad ost
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.

Rosta solroskärnorna i panna. Man får vara uppmärksam på slutet så att de inte bränns! Mixa sedan solroskärnor och sesamfrö så att det blir som ett "mjöl".

Vispa äggen, gärna med elvisp så att det kommer in mycket luft i det som ska bli smeten. Blanda ner övriga ingredienser och låt stå cirka en kvart.

Därefter häller du ner smeten i en bakplåtklädd form och gräddar i cirka en halvtimme. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar